معرفی فرش دستباف و ویژگی های آن + معرفی 30 فرش نفیس دستباف قیمت بی نظیر-میزبان فرش

اندازه قالیچه های متعارف شامل ۲۰/۲×۴۰/۱ و ۵/۲×۵/۱ متر می باشد. همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین عناصر در دکوراسیون خانه فرش است و از اهمی… شما می‌توانید این فرش‌ها را با سه معیار اصلی شناسایی کنید و این سه معیار جزو ویژگی‌های اصلی و بنیادین این فرش‌هاست. همانطور که قبلاً اشاره کردیم رجشمار قالی های روستایی این منطقه درشت بوده و معمولاً بین 15 تا 25 می باشد، در حالی که رجشمار کارگاه های و تولیدی های شهری تا عدد 110 نیز ادامه پیدا می کند. نوعی قالی است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته ها پرز دار می باشد.

  • به فرشهایی که پرز و چله آن از ابریشم باشد، تمام ابریشم می گویند.
  • طرح‌های بسیار ظریف و نفیسی که بر روی قالی‌های دستباف توسط هنرمندان کاشانی پیاده می‌شود موجب این محبوبیت شده است ، به‌گونه‌ای که شهر کاشان در عهد صفویه یکی از فاخرترین و بهترین مراکز تولید فرش و قالی دستباف بوده است.
  • هدف اصلی استفاده از این فرش ها علاوه بر زیبایی، گرمی و راحتی آن بوده است.
  • همانطور که گفته شد در بیشتر طرح های فرش های دست باف از نقوش حیوانی و شکارگاهی و نقوش طبیعی و هندسی و مساجد استفاده می شد.

این طرح در بعضی از نقاط ایران به نام قلمدانی مشهور است.گروه های فرعی طرح محرمات عبارتند از قلمدانی سراسری، گل ریز با زمینه یک رنگ و بته با زمینه الوان. طرح های گل فرنگ الهام گرفته شده از گل های طبیعی به ویژه گل رز با رنگ های روشن است. و دستور داد كه هر کانون، فرش را به شیوة خود ببافد تا اصالت هنری آن حفظ شود. در این دوره از کارگاه‌های بزرگ قالی‌بافی سبزوار سخن رفته است. و استفاده از مینیاتور در نقشة فرش‌ها توسط نگارگران چیره دست.

فرش ماشینی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در زمینه اینگونه فرشها به جای پرز پشمی از پرز ابریشمی استفاده می شود. متن فرش در این طرح‌ها به قسمت‌ها یا قاب‌های مختلفی تقسیم گشته که به طور منظم در کنار هم قرار دارند و در داخل هر قاب با گل و برگ‌های مختلفی تزیین شده است. گروه های فرعی آن قابی اسلیمی، قابی قرآنی کرمان یا ستونی را می توان نام برد .

قیمت فرش دستباف

فرش‌های گل‌ابریشم را معمولاً با پشم می‌بافند؛ اما در چله فرش، نقوش و دور حاشیه‌های آن به‌جای استفاده از پرز پشمی از ابریشم استفاده می‌کنند. این فرش‌ها را هم معمولاً با الیاف پشمی می‌بافند و فقط و فقط هنگام بافت زمینه فرش، از پرزهای پشمی استفاده نمی‌کنند و به‌جای آن از پرز ابریشم استفاده می‌کنند. ممکن است در بازار طرح‌‌های کاملا مشابهی وجود داشته باشد اما تمام این فرش‌ها توسط بافندگان گوناگونی بافته شده‌اند. معمولا بافندگان فرش، مخصوصا بافندگان تبریزی امضاء و نشان خود را در روی فرش‌ها می‌بافند.

روش دیگر برای تعیین اینکه فرش دستباف یا ماشینی است، نگاه به حاشیه های آن است. همانطور که در تصویر بالا می توان دید، حاشیه فرش ماشینی، دوخته شده است و در هنگام پرداخت نهایی، به هم متصل شده است. فرش های نیمه دستباف، نوع دیگری از فرش ها هستند که به صورت دستی یا دست سوز تولید می شوند. این نوع خاص از فرش با استفاده از دوک ریلی تولید می شود که پرز را به درون شالوده پارچه وارد می نماید تا یک حلقه از پرز ایجاد شود. اگر حلقه پرز دارای برش باشد، آن وقت یک پرز برشی در آن ایجاد می شود.

بررسی فرش در نور طبیعی و دقت به رنگ آن و اطمینان از ثبوت رنگ‌های آن

ماندگاری فرش‌های ماشینی به نوع متریال به کار رفته برای بافت آنها وابسته است. در این میان پشم و الیاف اکریلیک عمر و ماندگاری بیشتری دارند و در صورت مراقبت اصولی، حتی 30 سال هم عمر خواهند کرد. در این فرش ها هر گره، به صورت یکپارچه بوده و رنگ ها، غیرطبیعی هستند. مطمئن باشید که صدها نوع از مجله خبری فرش این فرش ها در اتاق های نشیمن دیگر خانه ها با همین نوع طرح و نقش وجود دارند. این، عامل می تواند ارزش آنها را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. یکی از عمده ترین تفاوت ها بین فرش های ماشینی و دستباف ایرانی، به کیفیت بالای فرش های ایرانی ارتباط پیدا می کند که ارزش سرمایه گذاری محسوسی دارند.

نخ خاب به گره‌ها و نخ‌هایی که بر روی قسمت خارجی و قالی دید فرش قرار دارند می‌گویند. نخ خاب بر روی فرش است و به‌راحتی می‌توان آن را دید و حتی لمس کرد. همچنین جنس نخ خاب معمولاً از پشم طبیعی، ابریشم طبیعی و یا کرک است.