فرش دستباف محصولات تولید فرش دستباف قالین-میزبان فرش

زمانی که می‌خواهیم از کالاهایی که ایران در تولید و صادرات آنها پیشتاز می‌باشد صحبت کنیم، به فرش ماشینی و قالی اشاره می‌کنیم. فرش و قالی ایرانی جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی غیرنفتی کشور ما بوده است. قدمت و تاریخچه حضور فرش در فرهنگ ایرانی به دوره هخامنشیان و یا شاید قبل از آن بازمی‌گردد. قدیمی‌ترین فرشی که منسوب به تمدن ایران و هخامنشی است، فرش “پازیریک” است که تقریباً مربوط به قرن چهار یا پنج قبل از میلاد است.

  • برای خرید فرش دست بافت اولین مورد که باید به آن توجه کنید اندازه مورد نظر است.
  • بدیهی است که برای سرمایه‌گذاری روی فرش دستباف، مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری نیازمند دانش و اطلاعات کافی هستید، کارشناسان ما در گالری عرسین آماده‌اند که در این زمینه به شما کمک کنند.
  • هیچ فرمولی وجود ندارد که بخواهید تعیین کنید که کدام سه نوع سبک، برای منزل شما بهتر است.
  • در زمان صفویان، برای اولین بار قالیبافی از ایل‌ها و طایفه‌های کوچنده و روستاها و آبادی‌های کوچک به شهرها آمد.
  • شاید این موارد دلایل مناسبی برای قیمت بالای این فرش‌ها باشد.

با اعتماد به ما می‌توانید احتمال اشتباه در خرید را از بین ببرید و اعلاترین فرش‌ها را با بهترین قیمت خریداری کنید. به یاد داشته باشید سودجو‌ها در بازار‌های آزاد فراوان هستند و در مواردی تشخیص فرش دستباف واقعی کار بسیار دشواری است که تنها پس از استفاده متوجه این کلاهبرداری‌ها می‌شوید. فرش دستباف تبریز را می توان از جذاب ترین و معروف ترین قالی های دست بافت ایران معرفی کرد که در سرتاسر جهان با محبوبیت بسیار بالایی همراه است.

به علاوه زحمت و تلاشی که صرف بافت فرش شده است، نیز بر قیمت آن اثر می‌گذارد. برای مثال بافت فرش دستباف ایرانی بسیار پرزحمت است و برای بافت آن از مواد خام بیشتری استفاده می‌شود، بنابراین طبعاً قیمت آن بالاتر از فرش‌های عشایر است. فرش‌های دستباف ایرانی معمولاً با پنبه و پشم بافته می‌شوند. اما فرش‌هایی که پرز و چلۀ آنها ابریشمی است، کیفیت بالاتری دارند. در هنگام خرید فرش دقت کنید که فرش مورد پسند شما با پشم بافته شده است یا ابریشم.

در شانه‌های مختلف فرش‌های ماشینی از 8 تا 12 رنگ استفاده می‌شود. اقبال به فرش‌های ماشینی هم به دلیل تنوع طرح و قیمت مناسب‌تری که دارند، زیاد بوده است. اگر مخاطب حرفه‌ای بازار فرش نباشید، ممکن است تشخیص این دو نوع فرش از یکدیگر برای شما دشوار باشد. اما فرش‌های دستباف ارزش هنری بسیاری در سراسر جهان دارند و ایران نیز یکی از پیشتازان صادرات فرش به دنیاست. بنابراین با دانستن چند نکتۀ ساده، به سرعت می‌توانید فرش‌های دستباف را از میان فرش‌های ماشینی تشخیص بدهید.

فرش دستبافت اردکان إیران (6متری طرح شکوفه)

هم چنین ترنج فرش های تبریز از ترنج قالی های اصفهان و کاشان بزرگتر است. برند های محبوب فرش دستبافت به ترتیب الویت عبارتند از ترنج,بهار,گالری فرش شریف,پرشیا, … فرش‌های ماشینی هم از دور و هم در هنگام استفاده در منزل جلوه و زیبایی خاص و کم نظیری دارند. فرش‌های ماشینی وقتی زیر نور مغازه‌ها هستند، بسیار زیبا به نظر می‌آیند، اما در زمان استفاده و وقتی از نزدیک تماشایشان کنید، آن زیبایی اولیه را نخواهند داشت.

تاریخچه فرش دستباف ایرانی

این مسئله به این معنی نیست که فرش های ماشینی خوب نیستند، بلکه کارایی مناسبی دارند. متوسط زمانی که فرش ماشینی دوام دارد، بطور متوسط 20 سال است، هرچند گاهی طولانی تر هم می مانند. هر چند که زیبایی فرش های نیمه دستباف مانند فرش های دستباف است، اما معمولا برای کلکسیونر یا فردی که به دنبال خرید فرش شرقی است، همان ارزش را ندارند و ارزش سرمایه گذاری کمتری دارند.

استاد ابوالفضل رسام عرب یکی دیگر از اساتید فرشبافی ایران است که با نقاشی و طراحی فرش امرار معاش می‌کرده است. © تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به هنرکده محمدی می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. کليه حقوق اين سايت متعلق به فروشگاه آنلاین سی‌پرشیا می‌باشد. استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی سی پرشیا فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

بنابراین چه ماشینی باشد و چه دستباف، باید حس و حال خوبی به شما و خانه‌تان بدهد. همچنین توجه داشته باشید که بهتر است یک بار هزینۀ زیاد برای خرید یک جنس باکیفیت بپردازیم تا از اصالت و ماندگاری آن برای سال‌های طولانی مطمئن باشیم. بنابراین ممکن است بعضی مواقع به دلیل خطای انسانی اشتباهاتی مثل نامتقارن بودن طرح‌ها و رنگ‌های این فرش‌ها نیز وجود داشته باشد. فرش های ماشینی با مواد ارزانی از قبیل پشم و الیاف مصنوعی، مانند پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر و آکریلک ساخته می شوند. در حالی که ظاهر خوبی دارند، اما برخلاف فرش های ایرانی نمی توانند مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار گیرند. قیمت فرش نیمه دستباف می تواند براساس اندازه، ماده و طراحی فرق داشته باشد.

در اغلب موارد قیمت فرش‌های دستباف بیشتر از فرش‌های ماشینی است. بنابراین یکی از ابزارهای تشخیص این دو نوع فرش نیز، مقایسۀ قیمت آنها با یکدیگر است. البته قیمت نهایی فرش دستبافت به عواملی مثل تعداد گره‌ها، نوع خامه و بافت، نوع مواد رنگ دهنده و… نیز بستگی دارد. یکی دیگر از شهرهای مشهور ایران که در تولید قالی دستباف زبان زد خاص و عام هستند و طرفداران بی شماری دارد شهر زیبای تبریز می باشد. بافندگاه هنرمند این شهر قالی هایی در طرح ها و رنگ هایی خاص می بافند. ظرافتی که در این نوع فرش وجود دارد در کمترین فرش دستبافتی دیده می شود و از گذشته دور تاکنون شهر تبریر مهد تولید و توزیع انواع فرش دستبافت در طرح‌ها و مدل‌های متنوع بوده است.

فاصلۀ حاشیۀ فرش دستباف مرغوب تا دایرۀ وسط آن نباید بیشتر از 3 سانتی متر باشد. به همین دلیل نیز تنوع طرح‌های هنری در فرش‌های ماشینی بسیار بیشتر است. سطح فرش‌های دستباف در تابستان خنک و در فصل زمستان گرم است. در حالیکه مهم ترین تفاوت بین این سه نوع فرش، کیفیت است، اما قیمت هم مجله خبری فرش تفاوت های زیادی به همراه دارد. فرش ها، مانند هر خرید اصلی دیگری، هر چه هزینه بیشتری داشته باشند، کیفیت بالاتری نیز دارند. مهم نیست کدام نوع را ترجیح می دهید، باید بدانید که شما سرمایه گذاری مطمئنی می کنید، چون فرش می تواند فضای راحت، زیبا و آرامش گونه ای به خانه شما دهد.