فرش دستباف تبریز شناخت کامل مشخصات بافت، رنگ، ابعاد و .. فرش فراهان-میزبان فرش

فرشهای دستباف ایران از زمانهای قدیم نه تنها در ایران بلکه در دنیا معروف بوده است . فرش دستباف در شهرهای زیادی از ایران بافته می شود که فرش شهرهایی مثلتبریز ، کاشان ، مشهد ، قم و کرمان به شهرت رسیده اند و فرشهای این مناطق در مجله خبری فرش دنیا شناخته شده اند. برای اینکه خیالتان راحت شود که یک فرش دستباف مرغوبی خواهید خرید قبل از پرداخت وجه به فروشنده با یک دستمال نمدار روی قسمتی از فرش دستباف بکشید، اگر رنگ فرش دستباف مصنوعی باشد فرش به دستمال رنگ می‌دهد.

  • قیمت این الیاف در مقایسه با سایر الیاف نسبتاً گران‌تر است.
  • همچنین اکثر این پشم‌ها گوسفندی هستند و ازنظر استحکام و کیفیت مناسب است.
  • متداول ترین سایز فرش دستباف ایرانی 6متر، 9متر، 12 متر و 24 متر است که با توجه به فضای محیط انتخاب می شود.

در این نوع اسلیمی انتهای هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب می گردد و به صورت فکین اژدها نشان داده می شود و روی ساقه شاخه ها جوانه هایی در نقاط مختلف تزئین شده است که بیشتر این جوانه ها را اسلیم می نامند. شاید کلمه اسلیمی از اسلیم به معنای جوانه باشد و شاید هم این لغت مصغر اسلامی باشد و می دانیم که در هنرهای اسلامی از این طرح بسیار استفاده شده است. این طرح نیز به لحاظ تغییرات و دخل و تصرف ها به گروه های فرعی بسیار تقسیم شده است. مانند اسلیمی، اسلیمی بندی، اسلیمی شکسته، اسلیمی دهان اژدر، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ترنج دار و اسلیمی ماری. فرش های هریس بافته شده در منطقه آذربایجان از نقش ها و خطوط هندسی و شکسته و افقی بهره برده می شود.

فرش دستباف نوبافت بلوچ نهبندان طرح لچک و ترنج سایز قاليچه۲×۱٫۰۸ رنگ زمینه لاكي رنگ حاشیه سرمه اي کد ۴۲۶۷۰

در فرش های دستباف، بافت و گره ها کمی بازتر بوده و دقیقا یکپارچه نیستند. از طرف دیگر، فرش ماشینی بسیار یکپارچه بوده و حتی دقیق تر هستند. وقتی از عقب به فرش نگاه می کنیم، هرچه جزئیات بیشتری در طراحی باشد، مشخص می کند که کیفیت فرش بهتر است. صنعتگران در حالت معمول از مواد طبیعی مانند کتان، ابریشم، پشم، چتایی و حتی بامبو برای تولید فرش های دستباف استفاده می کنند و پشم به مراتب مرسوم ترین ماده ای است که در تولید این فرش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فرش دستباف ۶۰ در ۹۰ تمام ابریشم زمینه مشکی مارک سرایان کد D02621G

با تا کردن فرش از قسمت میان و روی هم قرار دادن این دو قسمت می توان تقارن طرح را نسبت به محورهایی که از مرکز فرش می‌گذرند تشخیص داد. این عمل را می توان به وسیله متر و یا خط کش مدرج نیز انجام داد و فاصله نقاط متفاوت فرش را نسبت به یکدیگر سنجید. اگر اندازه فاصله لبه حاشیه بالایی قالی تا وسط ترنج، بیشتر یا کمتر از 3 سانتی‌متر با اندازه فاصله آنجا تا لبه حاشیه پائینی تفاوت داشته باشد، از قیمت قالی بسیار کم می‌شود.

بنابراین در هنگام شستن باید نهایت دقت را بکنید که این رنگ‌ها پخش نشوند. شاید در ابتدای راه تصور کنید که فرش دستباف گران‌تر از فرش ماشینی است. اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که ارزش فرش دستباف بعد از استفاده و به مرور زمان نیز افزایش خواهد یافت.

هرچند این موضوع معمول نیست، اما بعضی از هنرمندان به ترکیب مواد متفاوت برای ساخت یک فرش دستباف نیز اقدام می نمایند. ما معتقدیم که خریدار حق دارد تا در مورد ویژگی ها و خصوصیات فرش ای که می خواهد بدست آورد، اطلاعات کاملی داشته باشد، لذا امروز در این مطلب به معرفی این مسئله می پردازیم. فرش دستبافت ایرانی از دیرباز جایگاه ویژه در اقصی نقاط دنیا داشته و به نوعی نماد هنر کشور ایران است. علاقه مندان سراسر دنیا اذعان دارند که برترین قالی های دستبافت جهان متعلق به ایران است. فرش دستباف یکی از کالاهای صادراتی است که با گذشت چندین دهه همچنان کاربرد و زیبایی خود را داشته و ارزش آن بیشتر می‌شود.

باز هم باید به مطلب بالا بازگردیم و تأکید کنیم که دقت انسان نسبت به محصولاتی با تولید مکانیزه، کمتر است. شما قرار است برای فرش مبلغ خوبی پرداخت کنید و از آن لذت ببرید، پس بدون عجله و اضطراب به خوبی به طرح فرش دقت کنید. ترجیحا روز به خرید فرش بروید و اگر امکان داشت آن را زیر نور خورشید یا جایی پر نور پهن کنید.

فرش‌های دستباف جنبه‌ی سرمایه‌ای دارند و در طول مدت زمان به ارزش آن‌ها افزوده خواهد شد. فرش‌های دستباف عمری بسیار طولانی دارند و حتی با گذشت زمان با مصرف بیشتر، زیبایی بیشتری پیدا خواهند کرد. الیاف طبیعی مورد استفاده و فنون بافت فرش از جمله مواردی است که باعث حفظ انسجام این فرش‌ها در طولانی مدت است. در میان فرش‌های دستباف، فرش‌هایی که از فن گره ترکی داشته باشند، عمر بیشتری نسبت به فرش‌های دیگر دارند. مراجعه به بورس فرش دست باف در تهران بازار بزرگ تهران میباشد که در آنجا تعداد زیادی مغازه کار فروش این دسته از اقلام را بر عهده دارند.