فرش دستبافت هر آنچه باید درباره فرش دستباف بدانید! هنرکده محمدی-میزبان فرش

در زمینه اینگونه فرشها به جای پرز پشمی از پرز ابریشمی استفاده می شود. متن فرش در این طرح‌ها به قسمت‌ها یا قاب‌های مختلفی تقسیم گشته که به طور منظم در کنار هم قرار دارند و در داخل هر قاب با گل و برگ‌های مختلفی تزیین شده است. گروه های فرعی آن قابی اسلیمی، قابی قرآنی کرمان یا ستونی را می توان نام برد .

رنگ روی فرش را به خوبی نگاه کنید بخش رویی و زیرین باید رنگ یکسانی داشته باشند در غیر این صورت این فرش با رنگ‌های مصنوعی، رنگ آمیزی شده‌است و اصیل نیست. در بعضی موارد به مرور زمان این فرش‌ها رنگ خود را از دست می‌دهند و آزار دهنده می‌شوند. برای امتحان این مورد می‌توانید از پارچه‌ای که کمی خیس باشد استفاده بکنید. پارچه را روی فرش بکشید و در صورت مصنوعی بودن رنگ‌ها، فرش به پارچه رنگ خواهد داد و زیبایی آن بدلی است.

  • همان‌طور که اشاره کردیم اقوام مختلف ایران دارای فرش‌های خاصی هستند.
  • وقتی از عقب به فرش نگاه می کنیم، هرچه جزئیات بیشتری در طراحی باشد، مشخص می کند که کیفیت فرش بهتر است.
  • در ابتدا قالی بافی در این ناحیه به صورت بافت در طرح های ساده روستایی پیش می رفت و تعداد رج شمارها تنها به 24 ختم میشد، ولی امروزه با پیشرفت این هنر در شهر تبریز شاهد بافت فرش هایی با رجشمار 110 نیز می باشیم.
  • امروزه سمساری های زیادی در سطح شهر تهران در حال فعالیت هستند.
  • اگر در طرح های درختی حیواناتی کنار شاخ و برگ و بوته ها در حال استراحت باشند به آنها طرح های درختی حیوانی گفته می شود.
  • برای اطمینان خوب است قالیچه را تا بزنید و به یاد داشته باشید تقارن همواره معیار زیبایی نخواهد بود زیرا در دنیا طرفداران نقاشی‌های انتزاعی فراوان هستند، پس اگر طرح و رنگ قالیچه دستباف را دوست دارید آن را خریداری کنید.

برای افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، این عدم تناوب موجب افزایش مشخصه و افسونگری متمایز فرش ها می شود. اغلب طرح‌های این گروه شباهت زیادی به طرح‌های فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه دارد، ایرانیان با استفاده از هوش و ذکاوت خود تغییراتی در آن به وجود آورده‌اند. اساس تمامی طرح‌های شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است. گل‌های شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه تلفیقی با اسلیمی‌ها، انواع مختلفی از نقوش فرش را ایجاد می‌کنند. در این نوع فرش، تارها به اندازه‌ی یک قطر نخ با یکدیگر فاصله دارند. بافت تخت یک پوده است و به شیوه‌ی حصیری بافته می‌شود یعنی در هر رج، چله زیر و رو می‌شود و تارها، یکی در میان از پشت قالی دیده می‌شوند.

تراکم فرش دستباف

اما گران بودن قیمت فرش دستباف در مقایسه با فرش ماشینی، به دلایل زیادی ربط دارد که هر یک را بررسی می‌کنیم. تا به حال در فیلم و سریال‌های فراوان خارجی فرش‌های اصیل ایرانی را تشخیص داده‌ایم و از میزان معروفیت سوغاتی کشورمان خوشحال شده‌ایم. دراکثر این فیلم‌ها فرش‌های دستباف در اختیار ثروتمندان اروپایی و آمریکایی است و همین موضوع نشان می‌دهد مردم دنیا به ارزش بالای فرش دستباف ایران آگاه هستند. پیشینه استفاده از فرش دستباف ایرانی به ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. طبق داستان‌هایی که فردوسی در شاهنامه نقل می‌کند، هنر فرش‌بافی به زمان شاه تهمورث باز می‌گردد در آن زمان فرش‌ها از مو و پشم حیوانات بافته می‌شدند. فرش‌هایی دستباف که لزوما از پشم دستریس تهیه نشده بودند و نمونه‌های لطیف‌تر آن از پرورش ابریشم گردآوری می‌شدند.

انواع تابلو فرش و طرح‌های آن

شما در حین انجام کارهای روزانه، آنکه متوجه باشید به طور متوسط بین پنج تا ده هزار قدم راه می‌روید. فرش‌های دستباف به دلیل نرم بودن مجله خبری فرش و عمر بالا در طولانی مدت از پوست پای شما محافظت خواهند کرد. الیاف این فرش‌ها طبیعی بوده و ایجاد حساسیت پوستی و تنفسی نمی‌کنند.

اگر نسبت به الیافی که در بافت فرش از آنها استفاده می گردد، اطلاعات کافی داشته باشیم می توانیم با توجه به نوع الیاف بکار رفته در فرش به قیمت آن نیز پی ببریم. به عبارت دیگر نوع الیاف استفاده شده در فرش از فاکتوری های مهم تعیین قیمت فرش است. از مشخصات بارز قالی های دستبافت تبریز رنگ بژ روشن یا نخودی زمینه آن است.

ماندگاری فرش‌های ماشینی به نوع متریال به کار رفته برای بافت آنها وابسته است. در این میان پشم و الیاف اکریلیک عمر و ماندگاری بیشتری دارند و در صورت مراقبت اصولی، حتی 30 سال هم عمر خواهند کرد. در این فرش ها هر گره، به صورت یکپارچه بوده و رنگ ها، غیرطبیعی هستند. مطمئن باشید که صدها نوع از این فرش ها در اتاق های نشیمن دیگر خانه ها با همین نوع طرح و نقش وجود دارند. این، عامل می تواند ارزش آنها را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. یکی از عمده ترین تفاوت ها بین فرش های ماشینی و دستباف ایرانی، به کیفیت بالای فرش های ایرانی ارتباط پیدا می کند که ارزش سرمایه گذاری محسوسی دارند.

اینکه فرش دستباف کدام شهر بهتر است سوالی نیست که بتوان در یک یا دو کلمه پاسخ داد. آنکه تبریزی است می‌گوید فرش تبریز و آنکه اصفهانی است فرش اصفهان را بهترین می‌داند. تقریبا هر منطقه از ایران فرش دستباف با طرح و مشخصات خاص خود را دارد، فرش اراک پرز بلند و پشمی و کلفت است و قالیچه قم تمام ابریشم ظریف و لطیف. یکی می‌شود فرش کرمان با نقش درشت و پرزهای بلند که به قول معروف هرچه پا میخورد زیباتر می‌شود و دیگری فرش نایین با طرح ظریف و پرز کوتاه که جایش فقط در مهمانخانه است.

روش دیگر برای تعیین اینکه فرش دستباف یا ماشینی است، نگاه به حاشیه های آن است. همانطور که در تصویر بالا می توان دید، حاشیه فرش ماشینی، دوخته شده است و در هنگام پرداخت نهایی، به هم متصل شده است. فرش های نیمه دستباف، نوع دیگری از فرش ها هستند که به صورت دستی یا دست سوز تولید می شوند. این نوع خاص از فرش با استفاده از دوک ریلی تولید می شود که پرز را به درون شالوده پارچه وارد می نماید تا یک حلقه از پرز ایجاد شود. اگر حلقه پرز دارای برش باشد، آن وقت یک پرز برشی در آن ایجاد می شود.