فرش دستباف، فرش نیمه دستباف و فرش ماشینی: تفاوت در چیست؟ نساجی-میزبان فرش

توجه داشته باشید هر یک از عوامل مؤثر در کیفیت فرش که در زیر اشاره می‌شود می‌تواند تأثیر بسزایی در قیمت قالی داشته باشد. مجید سلامت یکی از افراد معروف در زمینه تولید این محصولات می‌باشد ؛ ایشان متولد ۱۳۳۹ شمسی در شهر تبریز بود که از سال ۱۳۶۵ به طور حرفه‌ای آغاز به نقاشی و در پی آن طراحی قالی نمود. این فرد تا کنون با پیشرفت روز افزون در این زمینه توانسته طرح‌های بسیار متنوع و متعددی را در این زمینه ارائه دهد. استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی شهر فرش فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

  • قیمت فرش با توجه به عامل‌های متعددی مانند عمر، رنگ، اندازه، طرح، وضعیت، kpsi (تعداد گره‌ها در اینچ مربع)، مواد (پشم، ابریشم، پنبه) و کمیاب بودن آن تعیین می‌شود.
  • اگر اندازه فاصله لبه حاشیه بالایی قالی تا وسط ترنج، بیشتر یا کمتر از 3 سانتی‌متر با اندازه فاصله آنجا تا لبه حاشیه پائینی تفاوت داشته باشد، از قیمت قالی بسیار کم می‌شود.
  • آیا شما انواع مختلف فرش دستباف را می‌شناسید؟ در این مقاله به معرفی انواع فرش دستباف، قالی دستباف و قیمت فرش دستباف می‌پردازیم.
  • از پوشش لاتکس در پشت فرش استفاده می شود تا دوخت ها در مکان خود قرار گیرند.
  • همانطور که گفته شد یکی از مواد به کار رفته در قالی دستبافت ایرانی نخ ابریشم است که به طور حتم اینگونه قالی از محبوبیت بالایی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد.
  • به قالیچه های کوچکی که اندازه پاگرد در بافته می شود پادری می گویند.

کارشناسان قالی معتقدند که ارزش هنری یک فرش دستباف به میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی و هماهنگی قرار گرفتن این رنگ‌ها در کنار هم بستگی دارد. اما قیمت فرش دستباف به ریزی و درشتی بافت، نقشه و رنگ و جنس تار و پود آن بسته است. اول قیمت مواد اولیه‌ای که در تولید فرش به کار رفته است و دوم دستمزد بافنده‌ای که ساعت‌ها در حالت نشسته اقدام به زدن رج‌ها می‌کند و این اثر هنری را با عشق به وجود می آورد. در بافت فرش از پشم، ابریشم و یا ترکیب پشم و ابریشم استفاده می گردد. با توجه به اینکه نخ ابریشم بسیار گران می باشد در نتیجه قیمت فرش های بافته شده از ابریشم گران است.

۹متری تک کاشان فرش دستبافت ۵۲خونه دستباف

کلکسیون دارها به آنها علاقه ای ندارند و معمولا ارزش اصلی خود را به دست نمی آورند. برعکس، فرش های ماشینی، بخصوص زمانی که از مواد مصنوعی استفاده می کنند، نرم تر هستند. وقتی فرش ماشینی را لمس می کنید، الیاف مجله خبری فرش براحتی متراکم می شوند. بافت بیشتر از نوع ماده ناشی می شود و ارتباط چندانی با روش بافندگی استفاده شده ندارد. علیرغم این واقعیت، تغییرات برجسته ای را شما می توانید در تکنیک های مختلف مشاهده نمایید.

آیا در مورد فرش با ترنج و بدون ترنج چیزی می‌دانید؟

رنگ زمینه این فرش تقریباً عاجی رنگ است و دیگر رنگ‌های اصلی در نقش و نگارهای آن، آبی، قرمز و نیلی است و طرح‌های گل، درخت، برگ، همچنین اسلیمی و شاه‌عباسی جزو طرح‌های مشهور فرش اصفهان است. از همان دوران صفویه این فرش‌ها بسیار موردتوجه اروپایی‌ها قرار گرفت. الیاف کتانی و پنبه‌ای استحکام بالایی دارند، برای استفاده در پرز قالی و فرش هم از آن‌‌ها می‌توان استفاده کرد. همچنین این الیاف موردعلاقه حشرات نیست؛ بنابراین در معرض بیدزدگی قرار نمی‌گیرند.

مانند افشان اسلیمی، افشان ختائی، افشان بندی، افشان شکسته، افشان گل اناری، افشان شاه عباسی، افشان شاخه پیچ، افشان دسته گل، افشان حیوان دار و افشان ترنج دار. فرش را از لحاظ کیفیت پرزهای آن نیز باید مورد بررسی قرار داد. پرز فرش باید با دوام، درخشان و انعطاف پذیر باشد فرش‌های با پرز نرم نسبت به فرش‌های با پرز ضخیم دوام پایین تری دارند و همچنین تمایل بیشتری به جذب گرد و خاک داشته و مثل فرش‌های با پرز خشن نیز تمیز نمی‌شوند. این روش از بافت فرش در مناطق ترک زبان مانند آذربایجان و همدان رواج داشت.

از قالی های پرطرفدار در بین ایرانیان قالی دستباف کاشان می باشد این قالی در سطح ایران و جهان شناخته شده است و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به فروش می‌رسد. زیبایی بی‌حد کیفیت بی‌نظیر فرش دستبافت کاشان موجب شده است خرید و فروش توسط مشتریان رونق داشته باشد. اما در تولید فرش‌های دستباف، بافندگان محلی عموما از الیاف‌های طبیعی و ارگانیک بومی استفاده می‌کنند. عمده الیاف مورد استفاده معمولا از پشم گوسفند و شتر، پنبه، کرک‌ها و ابریشم هستند. این الیاف با توجه به منشاء طبیعی، از نظری قیمتی گران‌تر از الیاف مصنوعی هستند.

طرح و نقش قالی‌های کاشان بیشتر از طرح ترنج شاه‌عباسی و لچک پیروی می‌کند. همچنین رنگ‌های مورد استفاده در فرش‌های دستباف معمولا به صورت سنتی رنگرزی شده‌اند، این عامل باعث افزایش کیفیت و ارزش فرش‌های دستباف شده است. از رنگ‌های مصنوعی برای رنگ‌آمیزی الیاف خود استفاده می‌کنند. رنگ‌های مصنوعی از نظر ارزش نسبت به رنگ‌های طبیعی در سطح پایین‌تری هستند. همچنین رنگ‌های طبیعی با توجه به اینکه نشاط و کنتراست طبیعی‌تری دارند باعث زیبایی هرچه بیشتر فرش‌ها خواهد شد. امروزه سمساری های زیادی در سطح شهر تهران در حال فعالیت هستند.