شیر توقف جریان یا شیر قطع‌کن چیست؟ کمپانکست | kasrasaran

شیر توقف جریان یا شیر قطع‌کن چیست؟ کمپانکست | kasrasaran

به‌طور کلی شیرهای با مجرای کاهنده سیستم را دچار کمبود سیال می‌کنند. محدودیت موجود در شیر می‌تواند باعث تجمع فشار در قسمت ورودی و بالارفتن فشار قبل از شیر گردد و این پدیده گاهی باعث وارد آمدن صدمه به پمپ‌ها و تجهیزات قبل از شیر می‌شود. در دستگاه های تصفیه آب خانگی قطعه‌ای به نام شیر قطع کن وجود دارد. کاربرد شیر قطع کن آب در دستگاه تصفیه آب خانگی بدین صورت است که در زمان خاموش بودن دستگاه تصفیه آب، جریان آب ورودی به سیستم را قطع می کند. اگر در زمان خاموش بودن دستگاه جریان ورودی آب قطع نشود فشار اولیه آب باعث ورود آب به سیستم ممبران می شود و با باز بودن خروجی، پساب دائما وارد فاضلاب می شود. شیرهایی که فقط اجازه حرکت جریان سیال در یک جهت را میدهند و مانع از برگشت سیال میشوند.

  • شیرآلاتی که میله ای شبیه به سوزن وظیفه قطع و وصل جریان را بر عهده دارد.
  • به‌طور کلی شیرهای با مجرای کاهنده سیستم را دچار کمبود سیال می‌کنند.
  • ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺟﺮﯾﺎﻥ و ﯾﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻣﺪﺍﺭ ﻫﯿﺪﺭوﻟﯿﮑﯽ و ﺑﺎ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻﺩﺳﺖ و ﭘﺎﯾﯿﻦﺩﺳﺖ ﺷﯿﺮ و ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺷﯿﺮ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺷﯿﺮ ﭘﺎﯾﻠﻮﺕ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﯾﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ و ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺷﯿﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
  • شیرهای عملکرد مستقیم سه راهه دارای سه پورت ورودی و دو دریچه عایق می‌باشند.
  • ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺷﯿﺮ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﺘﻐﯿﺮ و ﺯﯾﺎﺩ ﺩﺭ وﺭوﺩی ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺸﺎﺭ ﮐﻢ و ﺛﺎﺑﺖ ﺩﺭ ﺧﺮوﺟﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

برای جدا کردن بخش های مختلف سیم باید از کاغذ و عایق استفاده کرد. برای محافظت سیم پیچ ها در مقابل رطوبت و مایعات مختلف مثل محلول ها می توان از یک روکش محافظ استفاده کرد. برای دریافت مشاوره فنی پیش از خرید و ثبت سفارش شیرهای خاص، با کارشناسان ولو ایران تماس بگیرید.

مشخصات شیربرقی

برای این که از خطر انفجار جلوگیری کنیم می توانید از شیرهای در مسیر سوخت استفاده نمایید. از جمله این شیرآلات می توان شیر قطع کن گاز و شیر قطع کن برقی آب را نام برد. شیر قطع کن امکان تعمیر و نگهداری آسان تجهیزات را بدون تأثیر بر بقیه سیستم با توقف سریع سیال در رسیدن به بخشی از برنامه مورد استفاده را فراهم می کند. کار با آنها ساده است و می تواند در صورت مخاطره ایمنی، خرابی تجهیزات و یا برای انجام تعمیر و نگهداری استفاده شود. این شیرها در طراحی تجهیزات سیستم ادغام شده اند و می توانند به صورت خطی و در هر مکانی در بالادست ، میانه یا پایین دست نصب شوند.

شیر قطع کن

برای جلوگیری از آن در موارد خاص ممکن است موارد اضافی مانند شیر تسکین فشار یا شیر هوادهی به شیر قطع کن وصل شود. برای شیرهای قطع کن مورد استفاده در سیستم های ایمنی ضروری است بدانیم که این شیر قادر به ارائه سطح لازم عملکرد ایمنی است یا خیر و شیر در چه محدوده ای کار خواهد کرد. سطح عملکرد مورد نیاز توسط سطح یکپارچگی ایمنی SIL ، ANSI و DIN تعیین می شود. برای پایبندی و راستی آزمایی به این سطح از عملکرد لازم است شیر را آزمایش کنید. شیر قطع کننده (BDV) نوعی از شیر قطع کن است که برای کاهش فشار در یک مخزن تحت فشار با هدایت شوندگی بخارات به یک منفذ مشتعل یا پیلوت دمنده در شرایط اضطراری طراحی شده است. همچنین به تفضیل توضیح دادیم که این شیرها با حساسیت به فشار آب یا رطوبت و خطر نشتی، جریان را به طور خودکار قطع کرده و اجازه خروج آب را نمی‌دهند.

در این شیرها تفاوت فشار مایع کار اصلی در باز و بسته کردن شیر را انجام برو پیش این بچه ها میدهد. برخی از انواع شیرهای دروازه‌ای، یکطرفه، توپی و حتی سماوری به گونه‌ای طراحی می‌شوند، که در حالت کاملاً باز هیچگونه برآمدگی و فرورفتگی در داخل شیر وجود نخواهد داشت. به عبارتی مجرای عبور سیال این نوع شیر با سطح ورودی آن کاملاً برابر بوده و سیال بدون محدودیت می‌تواند از داخل آن عبور کند. بدنه این شیرها معمولاً ۳ یا تعداد بیشتری مجرای ورودی و خروجی دارند و مجرابند آن‌ها با شیرهای یاد شده تفاوت دارد و بیشتر بنام شیرهای چند راهه شناخته می‌شوند.