انواع فرش دستباف از نظر متراژ، جنس، بافت، طرح و .. فرش فراهان

در ادامه مطلب به بررسی انواع فرش دستباف ویژگی‌های آنها پرداخته خواهد شد. زمانی که می‌خواهیم از کالاهایی که ایران در تولید و صادرات آنها پیشتاز می‌باشد صحبت کنیم، به فرش ماشینی و قالی اشاره می‌کنیم. فرش و قالی ایرانی جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی غیرنفتی کشور ما بوده است. قدمت و تاریخچه حضور فرش در فرهنگ ایرانی به دوره هخامنشیان و یا شاید قبل از آن بازمی‌گردد. قدیمی‌ترین فرشی که منسوب به تمدن ایران و هخامنشی است، فرش “پازیریک” است که تقریباً مربوط به قرن چهار یا پنج قبل از میلاد است.

  • در این مقاله سعی داریم به سوالاتی مهمی که علاقمندان به فرش دستباف با آن روبرو هستند پاسخ دهیم.
  • همانطور که گفته شد یکی از مواد به کار رفته در قالی دستبافت ایرانی نخ ابریشم است که به طور حتم اینگونه قالی از محبوبیت بالایی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد.
  • در این مقاله سعی داریم تا برخی از جنبه های مهم ارزیابی و قیمت تمام شده فرش دستباف را در نظر بگیریم.
  • قدیمی‌ترین فرشی که منسوب به تمدن ایران و هخامنشی است، فرش “پازیریک” است که تقریباً مربوط به قرن چهار یا پنج قبل از میلاد است.

جدا از این که یک فرش باکیفیت میتواند طول عمر استفاده از آن را تضمین کند ، انتخاب درست فرش می تواند در زیبایی محیط خانه و نیز شکل گیری دکوراسیون خانه بسیار تاثیرگذار باشد. علاوه بر شهر کاشان یکی دیگر از شهرهای مشهور ایران در زمینه تولید محصولات نساجی به خصوص فرش و قالی دستباف شهر تبریز است و از گذشته دور تاکنون این شهر مهد تولید و توزیع انواع فرش دستباف در طرح‌ها و مدل‌های متنوع و گوناگون بوده است. با این حال می‌توان گفت امروزه یکی از مهمترین صنایع دستی این شهر قالی بافی است که شهرت جهانی دارد. همانگونه که گفته شد فرش‌ها از جمله قدیمی‌ترین زیراندازها به شمار می‌روند و در طول تاریخ تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند.

در ادامه مطلب بعد از معرفی مدل های مختلف فرش دستباف موجود در بازار فرش کشور به معرفی روش‌های تشخیص کیفیت این فرش‌ها خواهیم پرداخت. هنگامی که برای خرید فرش دستبافت اقدام کنید، تفاوت قیمت بین انواع مختلف این مدل فرش را به وضوح مشاهده خواهید کرد. پیش‌تر گفته شد که این نوع فرش‌ها یک میراث بزرگ برای کشور ایران هستند و فرش ایرانی دستبافت در هر گوشه از جهان، مورد تقدیر و توجه قرار گرفته ک نظیر آن وجود ندارد. فرش دستباف به نوعی از فرش‌ها گفته می‌شود که توسط دست و نیروهای انسانی و با استفاده مواد و الیاف‌های طبیعی مانند پشم و پنبه و… بافته می‌شود. عموما انواع فرش دستباف از نظر نحوه بافت، طرح، شهر بافنده، ظرافت، جنس، اندازه، سبک محلی و… تقسیم‌بندی شده و هر کدام از ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند. هر ملتی دارای یک کالای نمادین است که ایران به عنوان کشوری نمونه در زمینه تولید نساجی محسوب می شود.

فرش دستباف سه متری طرح گل رز مدل HA65

رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر از رنگ آن در جهت خلاف خواب فرش به نظر می‌رسد در نتیجه خطوط طرح درجهت عکس خواب به نحو واضح تری دیده می شود. همچنین باید رنگ فرش در کلیه سطح آن یک دست باشد و به ویژه در فرش‌های کف ساده، دو رنگی و اختلالات رنگ دیده نشود. لذا رنگ فرش به میزان کافی غنی و کامل باشد و قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد چون این اختلاف نمودار آن است که فرش با رنگ‌های جوهری رنگ شده است. با مالیدن تکه پارچه مرطوب بر روی قسمت های رنگ دار مشکوک می‌توانید از ثبوت رنگ‌های فرش اطمینان حاصل کنید.

ظاهر دستباف

اگر در فکر خرید فرش دستبافت برای منزل خود هستید به شما توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. در سال‌های اخیر از فرش ماشینی ارزان استقبال بیشتری شده است. دلایل زیادی از جمله قیمت مناسب‌تر و طرح‌های مدرن‌تر می‌تواند در این امر مهم نقش داشته باشد. امروزهفرش های ماشینی مدرن و جدیدی وارد بازار شده اند که به دلیل زیبایی خاص خود و قیمت مناسب تر نسبت به فرش دستباف مشتریان زیادی را به خود جلب کرده اند. به طوری که در بیشتر خانه های امروزیفرش ماشینیپهن شده است.

الیافی که برای بافت فرش ماشینی به کار می‌ود ارزان‌تر از الیاف فرش‌های دسبتاف است و همچنین راحتر‌تر فراهم می‌شوند. بافت فرش‌های دستباف بسیار زمان‌بر و سخت است در صورتی که فرش‌های ماشینی به‌راحتی و سریع تولید می‌شوند. بنابراین طبیعی است که قیمت فرش ماشینی از قیمت فرش دستباف ارزان‌تر باشد. فرش‌های دستباف دارای الیاف با کیفیت و بافت مستحکم‌تری هستند که باعث می‌شود قیمت فرش دستباف در مقایسه با فرش ماشینی گرانتر باشند. قبل از خریداری فرش دستباف، آشنایی با مدل های مختلف فرش و طریقه تشخیص فرش مرغوب از فرش نامرغوب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

فرش دستباف ذرع و نیم ابریشم طرح ورساچه نوری قم کد D02584G

طول عمر فرشی که با این ویژگی تهیه شده حتی می‌تواند تا ۳۰ سال هم پیش بینی شود. بررسی مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستبافت (مطالعه موردی استان اصفهان). هنر دوستان بسیاری، ازم درخواست فروش گونی و سوزن برای بافت شبه قالی داشتن.بخاطر همین امکان خرید گونی و سوزن مناسب برای بافت شبه قالی رو در سایتم قرار دادم تا همه استفاده کنن.

این پادری ها روی یک گونی با کاموای مخصوص شبه قالی بافته شده.همون طور که مشاهده می کنید،شبه قالی دراشکال مختلف مثل قلب،دایره،مستطیل و … قابل بافت هستش و بیشتر به عنوان پادری برای اتاق کودک با طرح های فانتزی و کارتنی استفاده می شه. در فیلم آموزشی زیر، برای شما علاقه مندان به هنر،مرحله به مرحله توضیح داده شده که چگونه یک عکس را تبدیل به نقشه شطرنجی برای بافت تبدیل کنید. در ادامه با فیلم آموزشی طراحی نقشه شطرنجی قالی توسط اتوکد در خدمت شما بزرگواران هستیم. استاد خوبان‌فر تبریزی در بسياري از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و كشوري شركت كرده و كارشناسان ايراني و خارجي فرش را متحیر كرده است. وی براي انجام طرح ابتكاري خود زحمت‌هاي زيادي كشيد تا توانست پس از دو سال موفق به طراحي دار قالي متحرک مخصوص بافت حجیم بافی و سه سال نيز براي بافت فرش حجمي وقت صرف كرد. تا اينكه در سال 1365 موفق شد اولين فرش حجمي جهان را ارایه دهد.