انواع فرش دستباف، شناخت ویژگی و قیمت فرش دستباف فروشگاه اینترنتی فرش افرند-میزبان فرش

این نوع فرش حاشیه‌ای پهن در اطراف دارد و طرح‌های بیضی و دایره در میانه. همچنین دقت داشته باشید که تفاوت فرش‌های دستباف در برابر فرش‌های ماشینی بسیار زیاد است به طوری که فرش‌های دستباف از دور و نزدیک جلوه بسیار زیبایی دارند و بسیار درخشنده هستند. تقارن رنگ یکی دیگر از شاخص‌های برجسته این محصول می‌باشد که به زیبایی آن می‌افزاید. از طرفی دقت داشته باشید پرز این فرش‌ها باید درخشان و انعطاف‌پذیر باشد به طوری که این نوع فرش تنها فرشی است که با پا خوردن و شستشو زیبایی چند برابری می‌گیرد. شهرهایی همچون تبریز، اصفهان، قم، مشهد، کرمان، کاشان، نائین، کرمانشاه، همدان، یزد، اراک، سنندج، هریس، فراهان، کاشمر، نیشابور، بیرجند و … همچنین انواع فرشهای روستایی و عشایری که در دکوراسیون‌های مدرن و سنتی مورد توجه است در سایزهای متنوع به مشتریان عرضه می‌گردد.

این طرح ها از قدیمی ترین و اصیل ترین طرح ها در فرش بافی ایران بوده است و مخلوق ذهن قالی بافان بومی است. طبیعت و محیط زندگی آنها به ساده ترین شکلی در طرح این فرش ها منعکس شده است. از نقشه های منظم و مدون پیروی نمی شود و دارای زیبایی دلپسندی است.طراحان فرش این طرح را از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل کرده اند چنان که از غربی ترین نقطه ایران به شرقی ترین منطقه راه یافته است.

قیمت یک فرش یا قالیچه به عواملی نظیر ابعاد، نقشه، رنگ، جنس نخ و میزان ریزبافی آن بستگی دارد. شایان ذکر است که قالی های ابریشمی ریز باف با رج بالا و ابعاد بزرگ بسیار ارزشمندند و از گران ترین فرش های جهان محسوب می شوند. به طور تقریبی حدود یک سوم از فرش های دستبافت دنیا در ایران بافته می شود و جالب است بدانید که بافت 40 درصد از فرش های دستی در استان آذربایجان انجام می گیرد.

  • بنابراین در هنگام شستن باید نهایت دقت را بکنید که این رنگ‌ها پخش نشوند.
  • دراکثر این فیلم‌ها فرش‌های دستباف در اختیار ثروتمندان اروپایی و آمریکایی است و همین موضوع نشان می‌دهد مردم دنیا به ارزش بالای فرش دستباف ایران آگاه هستند.
  • نوع مواد اولیه نیز تأثیرگذار است و میزان ابریشم به کار رفته در فرش، قیمت آن را بالاتر خواهد برد.
  • تقارن و یکدست بودن طرح‌ها در فرش ماشینی بیشتر از فرش‌های دستباف است.
  • اما فرش‌های ماشینی به مرور زمان زیبایی و کیفیت اولیۀ خود را از دست داده و کهنه و فرسوده می‌شوند.

فرش دستباف ایرانی تاریخ دور درازی دارد و شهرهای زیادی در این صنعت نامدار هستند. همگی فرش‌هایی زیبا و خاص خود دارند که در بافت و رنگ متفاوتند. همچنین فرش ایرانی دارای طرح های بسیاری است که برخی مانند لچک و ترنج معروفیت جهانی دارند. طرحهایی چون شاه عباسی، گل بتهای، گل فرنگ، طرح خشتی، افشان، ترکمن، شکارگاه، درختی، مخراب، ماهی درهم و هندسی و بسیاری دیگر نیز رونق دارند.

معمولا فرش های دستباف گران تر هستند، اما طول عمر این فرش ها، بیشتر بوده و ارزش بیشتری برای صرف پول دارند. فرش‌ها انواع و اقسام مخصوص خود را دارند که با توجه به کاربردی که برای ما دارند یا مدنظرمان است باید آن‌ها را بشناسیم. با شناخت هرچه بهتر جنس و انواع فرش‌ها می‌توانیم به بهترین انتخاب برسیم. به احتمال زیاد شما هم با ابعاد فرش های دست باف آشنایی ندارید. در این مقاله از فرشنامه قالیشویی ایرانمهر میخواهیم ابعاد فرشهای دستباف را باهم بررسی کنیم.

اندازه رایج فرش های دستبافت

اما با آمدن مشاغل صنعتی، افزایش حجم بازار فرش‌های ماشینی به دلیل اقتصادی بودن و زحمات زیاد تولید این فرش‌ها همچنین عدم حمایت‌ها، از تعداد بافندگان کاسته شد. این عامل باعث ایجاد رقابت و افزایش تقاضا در بازار شد که مجله خبری فرش در ادامه آن، فروش فرش‌ دستباف‌، رقابتی‌تر و ارزشمند‌تر شده است. قالیباف‌های شهر قم نیز با گذشت زمان، مهارت بسیار بالایی در قالیبافی پیدا کردند و قالی و فرش‌های دستباف را با نخ‌های بسیار ظریف از جنس ابریشم بافتند.

برندهای معروف فرش دستباف

در آن زمان در شهر های تبریز، گیلان، اصفهان، کاشان، مشهد، کرمان، یزد و قره باغ استفاده از طرح های متنوع در قالی بافی رایج شد. در آن زمان بیشتر از برگ دختان و پس از آن از پوست حیوانات به عنوان زیر انداز استفاده می کردند. رفته رفته با پیشرفت نساجی فرش و قالی های دستباف، بافته شد. هدف اصلی استفاده از این فرش ها علاوه بر زیبایی، گرمی و راحتی آن بوده است. برای بافت این فرش ها از پشم های حیوانات نخ لازم تهیه و از رنگ های طبیعی برای رنگ کردن نخ های ریسیده شده استفاده می شد.

فرش دستباف 9 متری مدل نایین D

قالی تمام پشم مزایایی همچون بادوام و مقاوم‌بودن، قدرت برگشت‌پذیری پرزها بعد از پاخوردن، قدرت بالای جذب رطوبت و… را دارا می باشد. این نوع قالی سنگین و از نظر قیمت ارزان‌تر می باشد و کمتر می‌توان نوع هنری با ظرافت بالای بافت را در آن‌ها پیدا کرد. اندازه فرش دستباف می تواند بیشترین تاثیر را در قیمت آن داشته باشد.

و گزینه آخر ابریشم می باشد که می توان گفت فرش های ابریشمی این منطقه را از برترین نمونه های ایران و جهان معرفی کرد که در بسیاری از موزه های جهان نگهداری می شوند. در پود و پرز های فرش های این منطقه نیز استفاده از پشم بسیار رایج می باشد. پشم استفاده شده در قالی تبریز یک ویژگی خاص و منحصر به فردی دارد که آن هم خشن و زبر بودن می باشد.